Marketing tijdens de corona periode

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

 Leestijd: 6 minuten

Marketing tijdens de corona periode

[post-views]

Sinds maart 2020 staat de wereld op z’n kop door het Coronavirus. Dit virus zorgde voor een pandemie wat ervoor zorgde dat we mondkapjes moeten dragen, veel winkels gesloten zijn en we 1.5 meter afstand moeten houden tot elkaar. Heel veel mensen lijden hieronder, waaronder ook ondernemers.

pasted image 0 (6)

We weten niet hoe lang het nog gaat duren voordat alle restaurants open zijn, er geen avondklok meer is en we onze familie weer kunnen zijn. Ondanks deze bijzondere periode is het wel belangrijk om de draad weer op te pakken wanneer dat weer kan. Wij geven jou een paar tips over hoe je de draad zometeen weer kan oppakken!

Met beide benen op de grond staan

Dit is niet per se een marketing gerelateerde tip, maar het kan er wel voor zorgen dat jouw bedrijf zometeen de draad goed kan oppakken.

We hebben allemaal de paniek en stress tijdens deze bijzondere periode meegemaakt. Mensen gingen tijdens de eerste lockdown producten hamsteren en het was een grote chaos. Een tip van ons is om sterk in je schoenen blijven te staan en na te denken over de toekomst. Waarom zou je per se moeten hamsteren? 

De meeste mensen keken tijdens het hamsteren naar elkaar. Als er een schaap over de dam is, dan volgen er meer. Wanneer de buurman flink heeft ingeslagen en je even later ziet dat de andere buurman ook een vrachtlading aan boodschappen heeft gehaald, dan wil je zelf ook die boodschappen gaan doen. Foto’s van lege schappen in kranten en op sociale media versterken dat kuddegedrag. De beelden suggereren dat de supermarkt een tekort aan producten heeft, terwijl juist het massaal inslaan daarvan leidt tot schaarste. 

Probeer daarom zelf ook goed na te denken. Hoe groot is de kans dat we niet meer ons huis uit mogen en niks meer kunnen kopen bij de supermarkt? Ditzelfde is ook van toepassing op marketing. Probeer jezelf een voorsprong te geven op anderen. Denk na over manieren om je bedrijf te blijven ontwikkelen en uniek te blijven.

pasted image 0 (5)

Uit het oog, uit het hart

Met dit bekende spreekwoord wordt bedoeld dat wanneer mensen iets voor een langere tijd zien, ze het gaan vergeten. Vooral voor ondernemers kan dit fataal zijn. Vooral in de tijd waarin we nu leven is gezien worden één van de belangrijkste manieren om je bedrijf staande te houden. Zorg daarom dat mensen je bedrijf niet vergeten. Dit kan op heel veel manieren, maar een goede manier is social media.

Marketing

Een strategie die altijd werkt (vooral nu), is compassie en medelijden. Termen zoals ‘Corona’, ‘Covid-19’ en ‘Pandemie’ zijn de meeste mensen na zo’n lange tijd zat. Veel mensen klagen over het virus en jij als ondernemers kan daar je voordeel uit halen. Je kan bijvoorbeeld een actie organiseren waarbij je klanten een persoonlijke boodschap stuurt, en zo laat weten dat we er voor elkaar moeten zijn. Dit is ook een manier waardoor mensen je bedrijf niet snel vergeten!

Social media

We moeten allemaal proberen zoveel mogelijk binnen te blijven. Ook hier zitten kansen voor ondernemers. Probeer interactie met jouw doelgroep te creëren. 

Marketing is niet alleen reclame maken en adverteren. Probeer jezelf in relevante discussies te plaatsen en laat zien dat je iets waardevols kunt toevoegen. Maak gebruik van deze kans om je doelgroep beter te leren kennen en te leren wat ze bezighoudt. De kans bestaat dat je er misschien niet direct op kan inspelen, maar naar deze pandemie kan dit zeker voordelen hebben.

Analyseer, pas aan, herhaal

Goede marketing zal niet in een keer gelijk lukken. Het duurt waarschijnlijk een tijdje voordat je het ‘’geheime recept’’ gevonden hebt. In de situatie waarin we ons nu bevinden, hebben we meer dan genoeg tijd om alle informatie en data te verzamelen die we nodig hebben. Hiermee kan je een sterk fundament opzetten voor betere tijden. Want hoe beter je basis is, hoe meer succes je kan behalen in de toekomst.

Wij hopen dat dit blogbericht je heeft geholpen! Voor meer vragen kan je ons een berichtje sturen!