Lettertypes: welke zijn er en welke kan ik het beste gebruiken?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leestijd: 4 minuten

Lettertypes: welke zijn er en welke kan ik het beste gebruiken?

Je wilt heel graag weten welke lettertypes er zijn en welke het beste zijn voor jou om te gebruiken. Iedereen heeft zijn eigen smaak en wilt zijn eigen draai geven voor hun bedrijf of opdracht die ze hebben gekregen om te schrijven. Er komt meer te kijk, bij het gebruik van lettertypes dan dat je zou denken. En met behulp van deze blog, kan je allemaal achter komen.

Lettertypes

Hetgene wat je het meeste moet onthouden, is dat je het zo makkelijk mogelijk moet maken voor de lezer. Dus beginnen we hier bij de lettertype. Een van de meer populaire lettertypes zijn: times new roman, verdana, serif en sans serif.

Times New Roman oogt wat ouderwetser, wat minder strak en wat frivoler. 

Als we dan over Verdana praten, kan je zeggen dat het dan weer wat strakker en moderner aan voelt. Saai, echte zeer degelijk en goed leesbaar. Vooral ook op beeldschermen.

In het algemeen zijn de serif fonts wat minder makkelijk leesbaar op het scherm. Een verschijnsel dat toeneemt, naarmate de letter kleiner wordt en de alinea’s dus langer. 

De Serif fonts zijn perfect voor titels en tussentitels. De vaak wat elegantere lettertypes storen uiteindelijk minder bij korte regels tekst en ze trekken de aandacht van je lezer.

Als je ervoor kiest om een font als Verdena te nemen voor de bodytekst en je artikel is zowat moeiteloos van het scherm te lezen. Het is niet echt spannend, desalniettemin wel erg rustgevend voor de ogen. En al helemaal  wanneer je ook voldoende witruimte voorziet.

Lettergrootte

Stel dat je een geweldige tekst hebt geschreven en toch is het massaal mislukt, omdat je de verkeerde lettergrootte hebt gekozen. Het is noodzakelijk dat je de perfecte balans vindt, in de lettergrootte die je wilt gaan gebruiken. Om een paar voorbeelden op te noemen: als iemand op zijn telefoon, jouw teksten leest, maar je hebt een te grote lettergrootte gebruikt, betekent dat voor die persoon dat hij heel veel moet scrollen en is het dus helemaal niet en of makkelijk voor de lezer om te lezen. Een ander voorbeeld is, als je een doelgroep hebt, die op de oudere mensen richt, dat je lettertype dan niet te klein is. Zorg er dus voor dat je een goede balans hebt.

Kleur

Volgens mij kan ik voor iedereen spreken, als ik zeg dat er niks vervelender is bij het lezen van een tekst, als de tekst knalroze is bijvoorbeeld. Buiten hyperlinks en tussenkopjes, moet je absoluut oppassen met wat voor kleuren je gebruikt voor je tekst. De standaard zwarte kleur is altijd het beste.

Zwaarte van de letter

Met andere woorden: hoe dik is de letter gedrukt. Wederom is het goed om te experimenteren en kijken wat mooi is en prettig is om te lezen voor de lezer. 

Voor titels en tussenkopjes kan je een zwaardere letter kiezen. Voor de normale, doorlopende tekst is een lichtere druk ‘’the way to go’’. Echter moet je nog wel opletten dat je geen te licht gedrukte letter neemt. Dit kan namelijk leiden tot een moeilijk leesbare tekst.

Witruimte

Er zijn lettertypes die van zichzelf al dichter opeen staan (dit noemen we condensed). Die zijn natuurlijk wat moeilijker te lezen, echter in combinatie met de normale variant kan dat zeker een mooi effect geven.

Doorgaans geldt: hoe barokker, losbandiger en ronder het lettertype is, hoe minder geschikt het is voor gebruik in een doorlopende tekst. En hoe meer het dus geschikt is om alleen te gebruiken bij titels en tussenkopjes.

Afsluiting

Ik hoop dat dit blogbericht je heeft geholpen bij het verhelderen over alles wat met lettertypes te maken heeft. Hartelijk dank voor het lezen!

Ben je klaar voor onbeperkt design?

Wij nemen Binnen 24 uur contact met je op

Hoe werkt het?
Vul het formulier in en we nemen binnen 24 uur
contact met je op om jouw aanmelding af te ronden.

Ben je klaar voor onbeperkt design?

Wij nemen Binnen 24 uur contact met je op

Hoe werkt het?
Vul het formulier in en we nemen binnen 24 uur
contact met je op om jouw aanmelding af te ronden.

Ben je klaar voor onbeperkt design?

Wij nemen Binnen 24 uur contact met je op

Hoe werkt het?
Vul het formulier in en we nemen binnen 24 uur
contact met je op om jouw aanmelding af te ronden.