Hoe bepaal jij jouw doelgroep?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leestijd: 4 minuten

Hoe bepaal jij jouw doelgroep?

Daar zijn we dan weer met een nieuwe blog. Stel je voor dat je een onderneming hebt, maar je kan maar niet de juiste mensen bereiken of je wilt een onderneming gaan beginnen en je weet niet waar je moet beginnen en je stel jezelf de vraag: hoe kan ik de juiste doelgroep bepalen voor mij  onderneming? Als jij dat graag wilt weten, adviseer ik je om deze blog te lezen, want hier zal dat speciaal voor jou, in vijf stappen worden uitgelegd.
Misschien moeten we maar eerst beginnen met de vraag: waarom moet ik een doelgroep bepalen?

We leven in een grote wereld, waar de mensen vele behoeftes hebben. Je moet dus jezelf richten op de behoeftes voor jouw potentiële klanten. Als jij dit doet, weet jij precies waar de klanten dus wel of geen behoefte aan hebben. En op basis van die informatie kun je dan jouw product of dienst aanpassen. Evenzo dat dit jouw lukt, kan jij jouw bereik verscherpen en heb je meer kans op success.

1.Bepaal voor jouw dienst/product een markt waar jij in past.

Je weet al welke klanten jouw service en of product nodig hebben. Dan is de volgende stap voor jouw, om de gemeenschappelijke kenmerken van deze markt op te schrijven. Dit kan bestaan uit demografische, geografische en sociaal economische gegevens.

2. Segmenteer jouw markt

Het is belangrijk om de klanten in de markt te kennen, en tegelijkertijd ook weten welke soorten diensten ze aanbieden, om jouw markt te kunnen segmenteren. Je kan bijvoorbeeld een matrix maken om te kijken wat het beste is voor jouw onderneming.

3. Bepaal welke de meest winstgevende marktsegmenten zijn

Als je een analyse hebt gemaakt, heb je hoogstwaarschijnlijk de marktsegmenten geïdentificeerd die ofwel groter in omvang of aantrekkelijker zijn dan andere.

Het is in principe een balans zoeken tussen volume en omzet als het gaat om winstgevendheid. Je moet voldoende klanten hebben om winst te maken, maar daartegenover ook de juiste hoeveelheid van klanten hebben, om het meeste eruit te halen voor jouw inkomsten.

Het is absoluut de moeite waard om jouw bestaande klantenlijst te bekijken, om te zien hoeveel van jouw klanten in elk marktsegment passen. Wat is de totale omzet tegenover de totale winst van elk van jouw belangrijkste marktsegmenten?

De kans dat er veel van een bepaalde type klanten zijn, maar net zo winstgevend zijn, als een kleinere groep, die in het algemeen gemiddeld meer uitgeven, is er zeker. Dan moet je je afvragen: Neigt jouw klantenlijst naar een bepaald klanttype? En verkoop je alle genoemde soorten diensten?

Afhankelijk van die antwoorden, heb je al misschien wel nieuwe mogelijkheden ontdekt om jouw serviceaanbod uit te breiden. Of misschien moet je inzien, dat jouw expertise een bepaald klanttype kan aanspreken waarop je je zou moeten focussen.

 

4. Maak een profiel van jouw ideale klant (maak een persona).

Om een goed beeld van jouw doelgroep te krijgen kun je gaan werken met persona’s. Een persona is een weergave van een doelgroep persoon. Het is een typering en karakterisering van een klant. Door zoveel mogelijk kenmerken van de gemiddelde klant of klantengroep in kaart te brengen, krijgt de klant een duidelijk profiel.

Je kunt daarbij bijvoorbeeld naar leeftijd, beroep, achtergrond, gezinssituatie, bezittingen, hobby’s en interesses. Wanneer je dit uitvoerig doet dan krijgt de klant een compleet profiel.

 

Het is daarnaast belangrijk om nog wat dieper te graven. Herken wat de specifieke problemen van de klanten zijn. Door dit te doen, ben je in staat om een ​​meer op maat gemaakt serviceaanbod te bieden en je te onderscheiden van jouw concurrentie.

5. Bepaal een doelgroep voor jouw onderneming

Gebruik de bovenstaande analyse en marktonderzoek om jouw uiteindelijke doelgroep te bepalen en die je probeert aan te trekken met jouw marketingactiviteiten. 

Je kunt altijd voor kiezen om een ​​primaire en een secundaire doelgroep te hebben, als je in de gaten hebt dat er meerdere kansen in de markt zijn. Dan is het wel belangrijk om te onthouden om aparte promotiecampagnes voor elke doelgroep te plannen, zodat je de juiste boodschap hebt voor elke doelgroep. 

En dan de allerlaatste stap is om jouw bestaande marketingplan te herzien en te beslissen wat er nog moet worden aangepast.

 

Afsluiting

Ik hoop dat dit blogbericht je heeft geholpen en of het jou gaat helpen in de toekomst bij bepalen van jouw doelgroep. Hartelijk dank voor het lezen!

Ben je klaar voor onbeperkt design?

Wij nemen Binnen 24 uur contact met je op

Hoe werkt het?
Vul het formulier in en we nemen binnen 24 uur
contact met je op om jouw aanmelding af te ronden.

Ben je klaar voor onbeperkt design?

Wij nemen Binnen 24 uur contact met je op

Hoe werkt het?
Vul het formulier in en we nemen binnen 24 uur
contact met je op om jouw aanmelding af te ronden.

Ben je klaar voor onbeperkt design?

Wij nemen Binnen 24 uur contact met je op

Hoe werkt het?
Vul het formulier in en we nemen binnen 24 uur
contact met je op om jouw aanmelding af te ronden.