De beste tips voor een succesvolle podcast

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leestijd: 4 minuten

De beste tips voor een succesvolle podcast

Een podcast is een gesprek waarvan de audio is opgenomen die vervolgens wordt gepubliceerd. Deze gesprekken kunnen over de meest uiteenlopende onderwerpen gaan, van sport tot fastfood. Podcasts beginnen steeds populairder te worden, en het is daarom ook zeker geen slecht idee om te overwegen om te gaan starten met het maken van podcasts. Maar hoe start je nou een succesvolle podcast?

 
Photo by Mohammed Metri

Doelgroep

Voordat je begint met het opnemen van de podcast, zorg ervoor dat je weet op welke doelgroep je je wil gaan richten. Als je je podcast richt op kinderen van ongeveer 15, praat je anders dan als je je podcast maakt voor volwassenen met een eigen bedrijf. 

Als je je doelgroep weet, is het tijd om een onderwerp voor je podcast te bedenken.

jonathan-farber-wUl6KBqdj2E-unsplash
Photo by Jonathan Farber

Een goed format

Als je een podcast gaat beginnen moet je goed weten wat je wil bereiken met de podcast en waar je het over wil gaan hebben. Wil je mensen informeren, amuseren, overtuigen, activeren of misschien wel allemaal? Als je doel is om mensen te informeren, is de toon van de podcast waarschijnlijk anders dan als je doel is om ervoor te zorgen dat mensen een product kopen.

 

Als je weet wat je wil bereiken met je podcast, kan je nadenken over een concept. Een idee kan bijvoorbeeld zijn dat je elke week een formule 1 coureur interviewt. Denk ook aan je USP (Unique Selling Point). Een USP is een eigenschap waarmee jouw product (in dit geval podcast) zich onderscheidt van vergelijkbare producten. Wat is nou een reden om jouw podcast te luisteren en niet die van iemand anders?

Titel & beschrijving

De titel van de podcast is erg belangrijk, omdat dat het eerste is waarop mensen beoordelen om op de podcast te klikken. Zorg daarom voor een overtuigende titel. Ook de beschrijving is belangrijk. Geef in de beschrijving een korte omschrijving van waar de podcast over gaat.

Photo by Austin Distel

Verspreid de podcast

Door de podcast te delen op Instagram, Twitter, Facebook of TikTok, breng je de podcast onder de aandacht bij meerdere mensen. Vooral TikTok kan een handige manier zijn om je podcast te delen, omdat je bij TikTok geen bepaald aantal volgers nodig hebt om op te vallen.

Je kan op bijvoorbeeld Facebook en Instagram een foto plaatsen met in de caption de mededeling dat er een nieuwe podcast online staat. Een leukere manier om de podcast te delen is door een kleine preview van de podcast te delen. Je deelt dan ongeveer 30 seconde van de podcast, waardoor mensen worden overgehaald om de podcast te gaan beluisteren.

Er zijn verschillende platformen waar je de podcast kan delen. Je kan je podcast ook filmen, zodat je het op YouTube kan plaatsen. Andere platformen waar je je podcast op kan plaatsen, zijn Anchor, Spotify en Google Podcasts.

Call to action

Door een call to action is het mogelijk om door middel van de luisteraars de groei van de podcast te bevorderen. Je kan de luisteraar vragen om te abonneren op de podcast, waardoor ze de podcast meteen in de abonnementen feed zien binnenkomen. 

Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden voordat je begint met het opnemen van een podcast. Zorg ervoor dat je goed in beeld hebt wat je wilt, en doe research over je onderwerp. Wij wensen je alvast veel plezier met de podcast en hopen dat we hebben kunnen helpen!

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ben je klaar voor onbeperkt design?

Wij nemen Binnen 24 uur contact met je op

Hoe werkt het?
Vul het formulier in en we nemen binnen 24 uur
contact met je op om jouw aanmelding af te ronden.

Ben je klaar voor onbeperkt design?

Wij nemen Binnen 24 uur contact met je op

Hoe werkt het?
Vul het formulier in en we nemen binnen 24 uur
contact met je op om jouw aanmelding af te ronden.

Ben je klaar voor onbeperkt design?

Wij nemen Binnen 24 uur contact met je op

Hoe werkt het?
Vul het formulier in en we nemen binnen 24 uur
contact met je op om jouw aanmelding af te ronden.