5 gemaakte fouten bij logo design die je het beste kunt ontwijken
Leestijd: 4 minuten
5 gemaakte fouten bij logo design die je het beste kunt ontwijken

1.
Vergeten wat de kernzaak is. Het is van hoog belang dat je zeker bent dat het logo de juiste boodschap overbrengt. Stel je voor dat je een bedrijf hebt, die bezig is voor mensen met obesitas die willen afvallen, en dat je dan een logo hebt waar bijvoorbeeld een pizza in voorkomt, dat kan natuurlijk niet. Jij moet je dus focussen op de doelgroep. Het is ook niet fout om aan je vrienden en familie te vragen naar hun mening. Wie weet komen zij met een doorslaggevende beslissing of opmerking die jij misschien wel over het hoofd hebt gezien!

2.
Alright, je hebt hopelijk nu een boodschap of kernzaak voor een logo in je hoofd, maar nu moet je het nog uitwerken. De volgende fout die je wilt voorkomen, is het onjuiste gebruik van lettertypes. Misschien is de boodschap voldoende, echter als je lettertype niet te lezen is, kan je het wel schudden. Probeer wanneer je een lettertype kiest, dat je een maximaal aantal gebruikt (bijvoorbeeld 1 of 2).

3.
Deze lijkt heel erg op de andere. Hoewel dat niet betekent dat dat niet belangrijk is. Het gaat hier namelijk over het gebruik van vorm in het logo dat jij wilt gaan maken. Het moet simpelweg gewoon passen. Maak jouw logo jouw eigen, laat zien dat het van jouw is. Als je bijvoorbeeld de drie strepen ziet, lijkt het mij sterk dat het je aan Adidas doet denken. Probeer zo uniek mogelijk te blijven!

4.
Het maken van spel en- of grammatica fouten. Ik kan mij voorstellen dat een potentiële klant al snel afhaakt wanneer het logo niet de juiste spelling betreft. Dit oogt niet bepaald professioneel. Zorg er dus voor dat je alles na controleert en dat alles klopt.

5.
Het kopiëren van anderen. Dit is wellicht het allerbelangrijkste. Bovendien kan ik dit punt niet vaak genoeg benadrukken. De reden daarvoor is, wanneer je deze fout begaat, het een ander probleem kan bezorgen dan alleen imagobeschadiging of geloofwaardigheid… Namelijk, een keiharde boete en niemand zit daar op te wachten. Dus laat je ‘spirit’ lekker los en wees vooral creatief. Vergeet hierbij niet je altijd nog te blijven focussen op de doelgroep.

Afsluiting
Ik hoop dat dit blogbericht je heeft geholpen bij jouw eigen proces en of het jou gaat helpen in de toekomst bij het maken van een logo. Hartelijk dank voor het lezen!